Rannikkorata Helsingin ja Turun välillä valmistui 1903. Tähtelään sekä Inkooseen ja Päivölään tuli kunnan  kolme rautatieasemaa.

Asema avattiin syyskuun 1. päivänä 1903. Sen nimeksi tuli tällöin vain ruotsinkielinen Täkter. Myös asemarakennus valmistui samana vuonna, mutta sitä laajennettiin jo vuonna 1910. Suomenkielinen nimi Tähtelä lisättiin vuonna 1928.

RB A778Tähtelän asema

Vuosina 1947-1956, kun Porkkalan alue oli vuokrattuna Neuvostoliitolle, toimi Tähtelä raja-asemana. Täällä vaihdettiin suomalaiset veturit neuvostovetureihin ja asetettiin luukut junan ikkunoihin. Kukaan ei saanut nähdä mitä alueella oikeastaan tapahtui. Lisäksi junaan nousi neuvostoliittolaisia sotapoliiseja valvomaan järjestystä ja kuria, kun kuljettiin ”maailman pisimmän tunnelin” läpi. Kauklahdessa Espoossa luukut otettiin pois ja vaihdettiin suomalainen veturi.

Kun Neuvostoliitto oli palauttanut Porkkalan, pieneni aseman merkitys. Asemahenkilökunta poistettiin vuonna 1968. Vuonna 1971 poistettiin toinen sivuraide (aluksi niitä oli kaksi). Tavaraliikenne päättyi lokakuun 1. päivänä 1976 ja henkilöliikenne tammikuun 1. päivänä 1993.

gammal station

Tähtelän asema 1920-luvulla

IMG2482

Rautatiesilta rakennetaan